50 gadi KTM
Foto: KTM
Austriešu kompānija KTM savu darbību uzsāka ar šosejas sacīkšu motociklu izgatavošanu. Izmantojot MV Augusta dzinējus un Ludviga Apfelbeka (dzinēju konstruktora) zināšanas, austriešiem izdevās nokļūt uz goda pjedestāla. Pirmo reizi kompānija savus braucamrīkus „pieteica” 1955. gada 27. martā, kad četri KTM-125 nostājās uz „Vīnes augstkalnu šoseju sacensību” starta līnijas.
 
1954. gads. Ernsts Kronraifs (no labās) un Hanss Trunkenpolcs
1957. gads. Ervīns Lehners izmēģina jauno, pilnībā „slēgto” KTM
 
Abreviatūra KTM izveidota no vārdu Kronraifs, Trunkenpolcs un viņu dzimtenes – Matighofenes – pirmajiem burtiem.
 
Uzņēmums sāka darboties vēl pirms otrā pasaules kara kā neliela darbnīciņa, bet kara laikā „izauga” par vērā ņemamu automobīļu remontdarbnīcu ar velmēšanas cehu un kalvi. Karam beidzoties, pieprasījums pēc remonta darbiem vairs nebija tik liels un firmas dibinātājs, Hanss Trunkenpolcs, ilgi nedomādams, 1951. gadā sāka nodarboties ar konstruēšanu un izmēģinājumiem.
 
Pauls Švarcs Luksemburgas šosejas sacīkstēs 1958. gadā
Austrijas Grand Prix 1959. gada 1. maijā: Ervīns Lehners (Nr. 156) uz slapja bruģa seguma apdzen MV pilotu-vācieti Ēriku Vjunši
 
1953. gada 15. martā, pavasara gadatirgū Vīnē kompānija demonstrēja trīs KTM R 100 motociklu prototipus. Sākot ar to brīdi, viens zīmīgs sekoja otram: KTM savu darbību uzsāka sensacionāliem reklāmas pasākumiem un veiksmīgiem startiem dažādās sacensībās. Kompānijas boss un viņa dēls Ēriks bija „saslimuši” ar motocikliem. Nereti Trunkenpolcs – juniors, kā rūpnīcas „pilots”, sēdās pie motocikla stūres dažādās sacīkstēs. Pirmo reizi viņš startēja Lincā, 1955. gada pirmajās Lieldienās. Toreiz Ēriks brauca ar MV Monoalbero, kurš no oriģināla atšķīrās vienīgi ar krāsojumu un garo KTM priekšējā riteņa dakšu. Sākotnēji 125-to modeļu dzinēji tika izgatavoti uz Sachs un NSU agregātu bāzes, bet nedaudz vēlāk KTM vadība nolēma pāriet uz MV Monoalbero dzinējiem. Toreiz kompānija vēl nevarēja atļauties izstrādāt pati savu motociklu (KTM strādāja tikai 150 darbinieki). Pēc neoficiālām un neapstiprinātām ziņām, Trunkenpolcam bija neliels „romāniņš” ar Domeniko Augusta meitu – Kontiju, ar to arī izskaidrojama divu Monoalbero parādīšanās.
 
Šie KTM motocikli bija pietiekoši dinamiski, lai startējot no vietas spētu konkurēt ar slavenākiem „pretiniekiem”. Lieliskās gaitas īpašības papildināja no alumīnija izgatavotie pludlīniju korpusi (tajos gados tie bija ļoti moderni) . 1956. gadā Trunkenpolcs – seniors kompānijā iesaistīja pazīstamo dzinēju speciālistu Ludvigu Apfelbeku un jau 1957. gada februārī, tipiskā „austriešu stilā” (sacīkstēs braukšanā pa ledu un skijoringā), jaunais dzinējs tika nodemonstrēts plašākai publikai. Pirmais Apfelbeka radītais 13 zs (pie 13 000 apgr./min) jaudīgais dzinējs bija pārāk „vājš”, lai konkurētu ar MV braucamrīkiem. Nedaudz vēlāk tā 4-pakāpju ātrumkārba tika papildināta ar vēl vienu ātrumu, līdz ar to uzlabojās motocikla dinamika un KTM kļuva par vērā ņemamu pretinieku. Visas sezonas garumā Apfelbeka KTM „kaitināja” konkurentus nacionālajās sacensībās. Žurnālisti pat pareģoja KTM motociklu „iziešanu starptautiskajā arēnā”, tomēr tam nebija lemts piepildīties, jo Švarca vadītie rūpnīcas sacīkšu braucēji 1958. gada tomēr nespēja uzvarēt ārvalstu konkurentus.
 
50-to gadu beigās Pauls Švarcs Austrijas čempionātā startēja ar pilnīgi slēgto KTM-Apfelbekke
32-gadīgais Trunkenpolcs-juniors (priekšplānā) un KTM komandas „šefs” – Švarcs
 
Toties Austrijas nacionālajā čempionātā sacīkstēs šosejā pa apli, KTM komanda uzrādīja ļoti labus rezultātus. Diemžēl pēc pāragrās Kronraifa nāves 1958. gadā, viņam, viņam piederošās uzņēmuma daļas (49%) iegādājās Cicala. Jaunais akciju īpašnieks nekavējoši aizliedza rūpnīcas komandai piedalīties šinī dārgajā sporta veidā. Pateicoties šim aizliegumam, Švarca motocikls uz 1959. gada sezonu tika piešķirts jaunajai KTM „zvaigznei” Ervīnam Lehneram, kurš to pārveidoja pēc saviem ieskatiem: aprīkoja ar teleskopisko dakšu un sagatavoja „bezceļu” sacensībām. Tādejādi, neskatoties uz to, ka KTM oficiāli sacensībās nepiedalījās, Lehners visus pārsteidza, izcīnot valsts čempiona titulu motokrosā 125 klasē. Šo lielisko panākumu viņš atkārtoja arī 1960. gadā. KTM pārdeva Lehnera motociklu, lai pēc dažiem gadu desmitiem to iegādātos atpakaļ – rūpnīcas muzejam.
 
1969. gadā Jakobs Unterfadšteters, saskaņā ar FIM prasībām izstrādāja 50 cc motociklu sacensībām šosejā pa apli.
1969. gadā KTM komanda piedalījās tikai nacionālajās sacensībās
 
Motokross attīstījās uz krosa motociklu bāzes, un 1969. gadā Jakobs Unterfadšteters, saskaņā ar FIM prasībām, izstrādāja 50 cm 3 KTM motociklu, kurš tā arī „neizbrauca” ārpus Austrijas robežām. Šīs klases motocikliem vajadzēja būt aprīkotiem ar 1-cilindra dzinējiem, tiem nedrīkstēja būt vairāk par 6 ātrumiem, bet svars nevarēja būt lielāks par 65 kg.
 
60-to gadu beigas un 70-to gadu sākumu varētu uzskatīt par kardinālu „lūzuma punktu” kompānijas darbībā. Tieši šajā laikā kompānijas inženieri izstrādāja ar KTM dzinējiem aprīkotu sporta motociklu sēriju.
 
Tagad KTM ir viens no lielākajiem sporta „apvidus” motociklu ražotājiem pasaulē. Un KTM spēkrati tiek pelnīti uzskatīti par „bezceļu karaļiem” (par to „parūpējās” neskaitāmās uzvaras dažādās sacīkstēs, tai skaitā – Parīzes - Dakāras rallijā). Pēdējā laikā kompānijas speciālisti arvien lielāku uzmanību atkal pievērš šoseju motocikliem un arī šajā tirgus segmentā jau sasnieguši vērā ņemamus panākumus. Pirms dažiem gadiem tika atklāts jauns konstruktoru birojs un kardināli mainīts pats ražošanas process. Un ne velti – 2003. gadā KTM tika atzīta par visdinamiskāk augošo mototehnikas ražotāju pasaulē!
 
 
© SIA Motorats 2006